Dordrecht winnaar Nationale Citymarketing Trofee

 

Dordrecht heeft de Nationale Citymarketing Trofee 2012 gewonnen. Directeur Gerben Baaij van Dordrecht Marketing nam op maandag  4 juni de prijs in ontvangst tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Eindhoven. Dordrecht liet in de strijd om de prestigieuze Trofee in de categorie van steden met meer dan 100.000 inwoners medegenomineerden Eindhoven en Groningen achter zich.

Bergen op Zoom won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Het is de tweede grote prijs in één week, nadat Dordrecht afgelopen vrijdag werd uitgeroepen tot Evenementenstad van het Jaar.

De Nationale Citymarketing Trofee is dit jaar voor de derde keer uitgereikt aan de beste citymarketing-gemeente van Nederland. Vorig jaar was Dordrecht ook al genomineerd, maar toen moest de stad Den Haag nog voor zich dulden. “Twee prijzen in één week, ongelooflijk”, zegt wethouder Jasper Mos, die evenementen en marketing in zijn portefeuille heeft. We hebben als gemeente besloten te blijven investeren in citymarketing en evenementen, omdat we die beide belangrijk vinden voor de ontwikkeling van de stad. We hebben in Dordrecht nog wel eens de neiging onszelf te onderschatten, maar dit toont aan dat we op verschillende terreinen een hele serieuze speler zijn.”

Gerben Baaij, directeur Dordrecht Marketing, is heel trots op de winst van de Nationale Citymarketing Trofee. Hij is ook blij met het juryrapport. “De jury waardeert Dordrecht om de duidelijke visie, de brede aanpak en het onderscheidende beleid. Maar ook vanwege het brede netwerk en het betrekken van en samenwerken met alle belanghebbende partijen. Dat is precies de kern van onze aanpak. De gemeente onderkent het belang van citymarketing: het budget is in stand gehouden. Deze prijzen tonen aan dat we als organisatie en stad gezamenlijk op de goede weg zijn.”

Baaij beschouwt de Trofee als een beloning: “Daar moeten we met zijn allen even van genieten. Maar het is geen aanleiding om vervolgens tevreden achterover te leunen. Integendeel: het is een aansporing met volle kracht door te gaan. Deze prachtige stad verdient dat we ons er gezamenlijk volledig voor inzetten.”

Vakjury

Burgemeesters van Nederlandse gemeenten hebben de mogelijkheid gehad om hun gemeente of andere gemeente te nomineren voor de titel “beste citymarketing gemeente van het jaar”. Mede op basis van deze voorronde zijn de nominaties tot stand gekomen.

Daarna heeft een vakjury de nominaties beoordeeld en uiteindelijk de winnaars aangewezen. De beoordeling verliep aan de hand van een aantal vakinhoudelijke criteria, zoals beleidsmatige aanpak, organisatie, samenwerking met stakeholders, mediaprofilering en aantoonbare effecten van citymarketing. Ook is gekeken of er vooruitgang is geboekt ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor het eerst moesten de genomineerde gemeenten ook een presentatie houden voor de vakjury.

De vakjury, onder leiding van Ralph Pans (voorzitter directieraad VNG), bestond verder uit: Cees van Bemmel (directievoorzitter Van Wijnen Holding NV), Erik Braun (universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam), Gerard Marlet (directeur Stichting Atlas voor Gemeenten), Eric de Kluis (hoofdredacteur Binnenlands Bestuur) en Gaston Crolla (voorzitter Netwerk Citymarketing)

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht Print